Læreplan
for videregående opplæring
Studieretning
for formgivingsfag
Studieretningsfagene
i videregående kurs I
design
og tekstil –D065
Oslo
07.06.2002
Læringssenteret
Forord
Læreplanverket for videregående opplæring omfatter all opplæring under Opplæringsloven
Læreplanverket består av to deler:
1. Læreplan, generell del, for grunnskole, videregående opplæring og voksenopplæring.
Generell del angir overordnede mål og retningslinjer for den samlede virksomheten i grunnskolen og videregående opplæring.
2. Læreplaner for videregående opplæring.
Denne læreplanen omfatter studieretning for formgivingsfag, VKI design, tekstil og klær.
Læreplanen er utarbeidet av Læringssenteret og fastsatt av Kirke-, utdannings-og forskningsdepartementet 07.06.2002 med hjemmel i lov av 17. juli 1998 nr. 61 om grunnskolen og den vidaregåande opplæringa (opplæringslova) §3-4.
Læreplanen trer i kraft fra 01.08.2002.
Oslo 07.06.2002
Læringssenteret
Innhold
Kapittel 1:
Generell informasjon
1
1.1
Innledning
1
1.2
Inntakskrav
2
1.3
Varighet
2
1.4
Innhold
2
1.5
Kompetanse
2
Kapittel
2:
Mål og hovedmomenter
4
2.1
Felles mål for studieretningsfagene
4
2.2
Design
5
2.3
Materialkunnskap
7
2.4
Mønsterforming...........
8
2.5
Framstillingsteknikker
9
2.6
Presentasjon
11
2.7
Prosjektarbeid
11
Kapittel
3:
Vurdering
12
3.1
Hvorfor vurdering?
12
3.2
Hva skal vurderes?
12
3.3
Hvordan skal vurderingen skje?
12
3.4
Spesielle forhold
13
Vedlegg 1.........
14
1.1
Fag- og timefordeling i Videregående kurs I Design og tekstil
14
1.2
Moduler i Videregående kurs I Design og tekstil
14
Vedlegg 2.........
15
Vurdering i Videregående kurs I Design og tekstil............
15
Privatisteksamen...........
15
Tekstilfagene, som har en lang tradisjon, har utviklet seg fra håndverk til høyteknologisk industri. I de senere årene har en rivende teknologisk utvikling med innføring av avanserte elektroniske maskiner i store deler av bransjen muliggjort en stadig mer effektiv produksjon. Dette har blant annet åpnet for at produksjonen kan foregå utenfor den norske bedriftsenheten. Store verdensomfattende samarbeidsprosjekter , utflytting av store deler av bedriftene og kjøp av halvfabrikata og design stiller stadig nye krav til dagens tekstilproduksjon. Produktutvikling, hvor trender, moteuttrykk og nye krav til holdbarhet har stor betydning, gjør det nødvendig å se tekstilfagene i en bredere sammenheng for å øke tekstilbransjens konkurranseevne.
Tekstilfagene er en viktig del av vår kulturarv. Håndverksdelen lever videre og danner grunnlag for ny design og utvikling av prototyper for industrien. En rekke håndverksbedrifter finner stadig nye nisjer for egenproduksjon.
For å imøtekomme konkurransekravene i markedet er det viktig at det gis tilstrekkelige basiskunnskaper og breddekompetanse for videre fagstudier. Arbeidet innen tekstilfagene krever kreativitet, farge- og formsans og tekniske ferdigheter. Men designdelen har også til hensikt at elevene skal kunne utfolde seg kreativt slik at de kan se mulighetene for kreativt arbeid innen de enkelte fagene som bygger på dette VKI tilbudet.
Videregående kurs I design og tekstil er bygget opp av felles allmenne fag og 5 studieretningsfag.
Design
Omhandler i hovedsak innføring i designbasert tenking knyttet til tekstilproduksjon og til selve formgivingsprosessen.
Materialkunnskap
Gir innføring i de ulike materialene som inngår i tekstilproduksjon
I faget Mønsterforming lærer elevene å utføre mønsterforming, justering og tilpasning til forskjellige tekstile produkter
Framtillingsteknikker er det faget der elevene utfører produksjon av ulike tekstiler. Her er det viktig at ulike teknikker ses i sammenheng og kan være elementer i samme produksjon.
I faget Presentasjon lærer elevene å samle, dokumentere og presentere egne idéer og produkter
Prosjektarbeid
Gjennom prosjektdelen på 187 årstimer åpnes det for en individuell fagfordypning for videre fagutdanning. Prosjektdelen er obligatorisk og kan organiseres ut fra elevenes eget valg slik at det legges opp til et naturlig samarbeid med bedrifter i det lokale næringslivet.
For å bli tatt inn på videregående kurs I design og tekstil må søkeren normalt ha bestått grunnkurs formgivingsfag, grunnkurs mekaniske fag eller ha tilsvarende kompetanse. Det vises til forskrift om inntak til videregående opplæring.
Videregående kurs I design og tekstil er normalt 1-årig.
Videregående kurs I design og tekstil består av studieretningsfag, allmenne fag og valgfag. For nærmere detaljer vises det til vedlegg 1 om fag- og timefordeling.
Moduler
Læreplanen er delt inn i moduler for å kunne ivareta ulike gruppers behov for å bygge mindre deler av opplæringen sammen til en definert kompetanse (se vedlegg 1).
Grunnlag for videre opplæring
Som hovedregel er fullført og bestått videregående kurs I grunnlag for å tegne lærekontrakt eller inntak til videregående kurs II i studieretningen. Det vises til tilbudsstrukturen for videregående opplæring.
Videregående kurs I på yrkesfaglige studieretninger er også grunnlag for å kunne bli tatt inn på et videregående kurs II (VKII) allmennfaglig påbygging.
Det vises til forskrift om inntak til videregående opplæring.
Fagbrev og svennebrev
For å oppnå fagbrev eller svennebrev må det avlegges prøve i faget etter reglene i forskrift til opplæringslova.
Annen yrkeskompetanse
For yrkeskompetanse som ikke er knyttet til fagbrev eller svennebrev, får man vitnemål etter
3-årig videregående opplæring i skole.
Kompetansebevis
Kompetansebevis gis som dokumentasjon for fullførte moduler, fag eller deler av fag.
Generell studiekompetanse
Kravet til generell studiekompetanse er fullført og bestått 3-årig videregående opplæring med grunnkurs, videregående kurs I og videregående kurs II eller fagbrev/svennebrev.
Dessuten kreves det kunnskaper tilsvarende et bestemt nivå i de felles allmenne fagene:
|
Årstimer |
Norsk |
523 |
Engelsk |
187 |
Samfunnslære |
75 |
Nyere historie |
150 |
Matematikk |
187 |
Naturfag |
187 |
|
|
Til sammen |
1309 |
Utgangspunktet for undervisningstimetallet er samlet timetall på årsbasis. Det forutsettes at undervisningen skal legges over 190 dager fordelt på 38 uker.
De felles allmenne fagene fra grunnkurs og videregående kurs I på alle studieretninger gir delkompetanse i forhold til generell studiekompetanse.
For elever som har avsluttet fagopplæringen med fagbrev eller svennebrev eller annen yrkeskompetanse, er det mulig å få generell studiekompetanse ved å ta de resterende felles allmenne fag.
Etter grunnkurs og videregående kurs I kan generell studiekompetanse oppnås også gjennom et VKII allmennfaglig påbygging. Elevene må da ta de resterende felles allmenne fag og i tillegg velge studieretningsfag fra studieretning for allmenne- og økonomisk/administrative fag; til sammen minst 1122 årstimer.
Elevene skal
Mål 1
Elevene skal kunne se helheten i designprosessen og kunne arbeide kreativt
Hovedmomenter
Elevene skal
1a kunne planlegge og gjennomføre prosesser fra ide til produkt
1b kunne innhente nødvendige opplysninger og informasjon til bruk i formgivingsprosessen
1c kunne strukturere hovedlinjene i formgivingsprosesser og kunne arbeide selvstendig
1d kunne arbeide eksperimentelt med visuelle problemstillinger innenfor materialer, farger, teknikker og redskaper
1e kunne bruke skisser som redskap for å uttrykke tanker og idéer for videre bearbeiding
1f kunne bruke informasjonsteknologi som verktøy i ulike faser av formgivingsprosessen
Mål 2
Elevene skal ha kunnskaper om den historiske utvikling innen tekstilfagene i Norge og Europa
Hovedmomenter
Elevene skal
2a kunne beskrive tekstilfagenes historiske utvikling fra enkelt håndverk til høyteknologisk produksjon
2b kjenne til hvordan trender har påvirket historien, kulturen og samfunnet
2c kunne bruke drakt- og tekstilhistorie som inspirasjon i utvikling av nye produkter
Mål 3
Elevene skal kunne visualisere tanker og ideer og kunne bruke disse i design av tekstiler
Hovedmomenter
Elevene skal
3a kjenne til produktutvikling og framstillingsmetoder av garn
3b kunne utnytte ulike garntyper til design av tekstiler
3c kunne arbeide med form, farger, materialer og teknikker som virkemidler i dekorative flate- og formuttrykk
Mål 4
Elevene skal kunne designe tekstile produkter som vev,
strikk, søm, broderi og trykk
Hovedmomenter
Elevene skal
4a kunne bruke farger som virkemiddel og uttrykk i moter, kulturbaserte produkter og i kommunikasjon
4b kunne arbeide eksperimentelt med idéskisse og studier, og kunne utarbeide arbeidstegninger og forslag
4c kunne vurdere og justere produktet og planlegge for produksjon
Mål 1
Elevene skal ha kunnskaper om de
ulike hovedgruppene for fibre og materialer som brukes i tekstiler
Hovedmomenter
Elevene skal
1a kunne beskrive egenskaper og bruksområder til de vanligste fibertyper
1b kunne beskrive utradisjonelle materialer som brukes i tekstiler
1c kjenne til grunnbindinger i veving og strikking og forstå sammenhengen mellom fiber, garn og fremstilling
1d kunne begrunne valg av materialer til forskjellige tekstile produkter
1e kunne beskrive bruksegenskaper til ulike tekstilkvaliteter
1f ha kunnskaper om ulike metoder for vask, rens og annet vedlikehold av tekstile produkter og kunne lage vedlikeholdsmerking til tekstile produkter
1g kjenne til prinsipper for farging og etterbehandling av tekstiler
1h kunne velge hensiktsmessige og miljøvennlige materialer til produksjonen
Mål 1
Elevene skal kunne enkel utføre mønsterforming, justering og tilpasning til forskjellige produkter
Hovedmomenter
Elevene skal
1a kunne ta nødvendige mål for tilpasning av klær eller andre tekstile produkter
1b lage mønster til produkter
1c kunne utføre enkel mønsterforandring og justeringer
1d kunne anvende informasjonsteknologi som verktøy i mønsterforming
Mål 1
Elevene skal forstå sammenhengen mellom form, farge,
materiale, teknikk og redskap, og kunne anvende dette i søm, vev, strikk,
broderi, trykk og farging
Hovedmomenter
Elevene skal
1a kunne forstå og anvende teknisk tegning som en del av en produktbeskrivelse
1b kunne arbeide med form, ulike materialer og teknikker og form
1c kunne vurdere kvalitet på materialer ut fra bruksegenskaper
1e kunne vurdere ulike etterbehandlinger av ferdige produkter
Elevene skal kunne bearbeide og
ferdigstille ulike tekstiler
Hovedmomenter
Elevene skal
2a kunne lage en plan for fremstilling av ulike tekstiler
2b skal kjenne til prinsipper for garnfremstilling
2c skal kunne bruke enkle veveteknikker
2d skal kunne bruke enkle hånd- og maskinstrikketeknikker
2e skal kjenne til enkle teknikker for forming og sammenføyninger av tekstiler
2f skal kunne bruke enkle broderiteknikker
2g skal kunne bruke enkle trykketeknikker
Mål 3
Elevene skal kunne fremstille klær
og andre tekstile produkter
Hovedmomenter
Elevene skal
3a
kunne planlegge tilvirkning av klær
og ulike tekstile produkter
3c kunne bruke mønster og beherske tilskjæring
3d kunne kvalitetsstyre tekstile produkter med riktige proporsjoner og funksjonelle fasonger
3e ha kjennskap til håndverksmessige og industrielle produksjonsmetoder
3f ha kjennskap til enkle prinsipper for forming og stabilisering av tekstiler
Mål 1
Elevene skal kunne samle, dokumentere og presentere egne
idéer og produkter
Hovedmomenter
Elevene skal
1a lage en presentasjonsmappe som representerer elevens idéer og produkter
1b analysere og vurdere egen presentasjonsmappe
1c ta i bruk tilgjengelige og hensiktsmessige verktøy til presentasjon av eget produkt
Mål 1
Elevene skal kunne gjennomføre et fordypningsarbeid med
tilknytning til ett eller flere lærefag eller yrker som opplæringen kan føre
fram til. Arbeidet skal skje i samarbeid med lokalt arbeidsliv, der det er
mulig.
Hovedmomenter
Elevene skal
1a lage plan for arbeidet
1b kunne vise hvordan ett eller flere studieretningsfag anvendes i arbeidet
1c kunne vurdere arbeidet ut fra prosess, produkt og egen innsats
1d
presentere og vurdere resultatet av arbeidet
Målet med vurdering er å sikre en nasjonal standard i opplæringen. Vurdering innebærer at resultatet av opplæringen vurderes i lys av de mål som er formulert i læreplanen.
Vurderingen vil ha ulike formål, bl.a.
å informere eleven, foresatte, lærer og opplæringssted om hvor langt eleven er kommet i utvikling mot en kompetanse
å veilede, motivere og utvikle eleven
å motivere læreren til kontinuerlig å vurdere sin veiledning
å informere samfunnet, arbeidslivet og høyere utdanningsinstitusjoner om hvilken kompetanse eleven har oppnådd
Målene for opplæringen slik de er fastsatt i den generelle delen av læreplanen, i de felles mål for studieretningsfagene og i mål for enkeltfag i denne læreplanen danner utgangspunkt for vurderingen.
Det er elevens helhetlige kompetanse som skal vurderes, slik den er beskrevet i opplæringens mål.
Vurderingen av eleven skal vise i hvilken grad han/hun har nådd målene i læreplanene.
Det skilles mellom to hovedtyper av vurdering:
Vurdering underveis
Avsluttende vurdering
Vurdering underveis har til hensikt å informere og motivere elever og lærere i arbeidet med å nå opplæringsmålene. Slik vurdering kan være formell eller uformell. Et nyttig hjelpemiddel i vurderingsarbeidet underveis kan være at eleven fører arbeidsbok, loggbok, dagbok e.l. knyttet til gjennomføringen av opplæringen. Formell vurdering underveis kommer til uttrykk i terminkarakterer.
Avsluttende vurdering kommer til uttrykk gjennom
standpunktkarakterer og i eventuelle eksamenskarakterer.
I løpet av skoleåret skal alle elever gjennomføre ett eller flere prosjektarbeider. I minst ett av prosjektarbeidene skal både felles allmenne fag og studieretningsfag inngå. Tema og problemstillinger for prosjektarbeid skal velges innenfor læreplanens rammer.
Elevene
skal velge fordypningsområde for 187 årstimer i prosjektarbeid blant
studieretningsfagene knyttet opp mot ett eller flere av lærefagene. Prosjektet
skal gjennomføres som et målrettet arbeid fra idé til ferdig produkt som
fordypning i skole eller i samarbeid med bedrift.
Felles allmenne fag |
Årstimer |
Norsk |
75 |
Engelsk |
75 |
Samfunnslære |
75 |
Kroppsøving |
75 |
|
|
Studieretningsfag |
|
Design |
150 |
Materialkunnskap |
75 |
Mønsterforming |
112 |
Framstillingsteknikker |
374 |
Presentasjon |
36 |
Prosjektarbeid |
187 |
|
|
Valgfag |
75 |
Til sammen |
1309 |
Fag |
Moduler |
Årstimer |
Kap
2.2 Design |
Modul 1: Mål
1, 2, 3 og 4 |
150 |
Kap
2.3 Materialkunnskap |
Modul 2: Mål 1 |
75 |
Kap
2.4 Mønsterforming |
Modul 3: Mål 1 |
112 |
Kap
2.5 Framstillingsteknikker
|
Modul 4: Mål 1 og 2 |
187 |
Kap
2.5 Framstillingsteknikker |
Modul 5: Mål 1 og 3 |
187 |
Kap
2.6 Presentasjon |
Modul 6: Mål 1 |
36 |
Kap
2.7 Prosjektarbeid * |
|
187 |
* Elevene skal velge fordypningsområde for 187 årstimer i prosjektarbeid blant
studieretningsfagene knyttet opp mot ett eller flere av lærefagene
Merknad
til vedlegg 1
Utgangspunkt for undervisningstimetallet er samlet timetall på årsbasis (årstimer). Det forutsettes at undervisningen skal legges over 190 dager fordelt på 38 uker.*
1
Spesielt organiserte tilbud for voksne kan gjennomføres på kortere tid
(komprimerte løp). For grupper eller
enkeltelever som har behov for det, kan opplæringen strekkes over lengre
tid.
2
Samiske elever har individuell rett til opplæring i samisk jf Opplæringslova
§6-3
Standpunktkarakterer
Det gis standpunktkarakterer i alle fag.
Resultat av prosjektarbeid skal inngå i standpunktkarakterene.
Eksamen i
studieretningsfag
Alle elevene skal opp til en tverrfaglig eksamen. Eksamen er lokalt gitt etter sentrale retningslinjer.
Eksamen i allmenne
fag
Elevene kan trekkes ut til eksamen i de avsluttende felles allmenne fag.
I studieretningsfag:
Eksamen skal være praktisk og muntlig. Eksamen består av to deler, hvor den første delen er tverrfaglig prosjektarbeid med tidsramme på 4 dager. Prosjektarbeidet kan være individuelt eller i gruppe. Prosjektet skal inneholde et produkt og en skriftlig prosjektbeskrivelse.
Den andre delen er en individuell muntlig prøve, der vurderingen knyttes til prosjektet og læreplanen generelt.
I felles allmenne fag: Se læreplanen for det enkelte fag
Det skal være mulig å avlegge privatisteksamen i alle fag etter nærmere retningslinjer gitt av departementet.